מעי רגיז עלול לפגוע באיכות החיים, בשגרת העבודה או בפעילות הפנאי.
אנו שמחים להציג בפניכם את ג׳לסקטן.

מה הקשר בין לחץ, חרדה ומחסור בשעות שינה לבין תסמונת מעי רגיז? 

חוסר היציבות הכלכלית, הלחץ והחרדה שאנו חווים בימים אלו, עלולים להגביר את הסיכוי להתפרצות של תסמונת המעי הרגיז 

מחקר שהתפרסם בשנת 2017, הראה כי הפרעות תפקודיות במערכת העיכול (FGID) מהוות לפחות 40% מכלל הפניות לגסטרו-אנטרולוגים תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא אחת ממחלות מערכת העיכול השכיחות, עם שכיחות עולמית מוערכת כ- 12% חולים(1)

התסמונת היא שם כולל לכל אותו מגוון של תסמינים, כמו שלשולים, עצירות, עוויתות, גזים, נפיחות, וכאבי בטן. יש להדגיש כי התסמונת אינה מסוכנת. עם זאת,  היא פוגעת באיכות החיים ומקשה על התפקוד היום יומי. 

ד”ר קרטר, מנהל השירות לנוירוגסטרואנטרולוגיה ורצפת האגן, מרכז רפואי שיבא, תל השומר: השכיחות של המעי הרגיז גדולה יותר בקרב נשים ואנשים צעירים (מתחת לגיל 40), אשר רבים מהם סובלים מקשר של התסמינים לאוכל. קיים גם קשר מובהק לאבחון של  הפרעות פסיכולוגיות (כדיכאון וחרדה), ולעיתים תחלואה פסיכיאטרית.

תסמונת המעי הרגיז היא דוגמה נהדרת לקשר שבין גוף ונפש. ניתן להצביע על קשר בין מצבי לחץ נפשי, חרדה או דיכאון לבין ביטוי של תסמיני מעי רגיז והיזון חוזר ביניהם. ביטויי הגוף הללו משפיעים  אחד על השני כל הזמן. למשל, הרכב החיידקים במעי עשוי להיות קשור להופעת כאבי בטן. עיבוד שגוי של אותות ממערכת העיכול במח,  למשל כתוצאה מהשפעה של חרדה או דכאון,  עלולים לגרום להחמרה בתסמינים ובכאב. כך שבעצם ישנם חיבור ברור בין הגוף לנפש. 

ד”ר דן קרטר אף מוסיף: “ישנם מקצועות הגורמים לסטרס וחוסר שעות שינה בהם עובדים במשמרות לדוגמה צוותים רפואיים, מאבטחים, כוחות ביטחון והצלה ועוד. כתוצאה מכך עלולה להתפתח תסמונת המעי הרגיז. כמו כן, הלחץ אשר שרויים אנשים במצבים שכאלו עלול לפתח הפרעות תפקודיות נוספות של מערכת העיכול”.

גם גנטיקה ואפיגנטיקה (השפעות סביבתיות על תכונות גנטיות) משפיעות על הסיכוי לחלות בתסמונת המעי הרגיז. לדוגמה, ניצולי שואה הם אוכלוסייה שכיחה בעלת תסמונת מעי רגיז. זאת כתוצאה מהתזונה הלקויה בתקופת השואה והזוועות שעברו שם אשר גרמו להם ללחץ רב ודיכאון. בקרב בני הדור השני עשויה להופיע אורח חיים של התנהגות מועתקת, ועלייה בשכיחות תסמונת מעי רגיז.  

במרבית המקרים מטפלים בתסמונת באמצעות שילוב של אמצעים: התאמת דיאטה נכונה, פעילות גופנית סדירה, הפחתה של גורמי לחץ בחיי היום יום, ובמידת הצורך מתן טיפול להקלה על התסמינים ושיפור אורח החיים.

על מנת להקל על הסימפטומים, יש להקפיד על אורח חיים בריא ולשלב פעילות גופנית. לפעמים גם הפסקה של מוצרי חלב או גלוטן יכולה להקל. 

הפחתה מבוקרת (תחת פיקוח של תזונאית) של סוכרים פשוטים ורב- שומנים הינה הטיפול התזונתי המקובל. 

 

References:

1- Brian E. Lacy, Nihal k. Patel, Rome Criteria, and a Diagnostic Approach to Irritable Bowel Syndrome. Journal of Clinical Medicine (2017)

  1.  
  2. 2 – Dinan, T., Cryan, J., Shanahan, F. et al. IBS: an epigenetic perspective. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. (2010) 7, 465–471
לקבלת קופון 15% הנחה.

נודה לכם אם תירשמו לרשימת הדיוור. אנו מבטיחים לעשות כל מאמץ לשלוח לכם תוכן רלוונטי עם ערך מוסף וקופונים לשימושכם.

אתם מוזמנים לממש את הקופון באחד מאתרי האונליין הבאים:

ניתן להשיג ברשתות הפארם, בקופות החולים כללית ומכבי ובבתי מרקחת נבחרים. ללא מרשם רופא.